De Bazaar mag grotendeels open omdat we héél véél maatregelen getroffen hebben

Bezoekers vragen ons regelmatig: hoe kan het dat de Bazaar al open is? Je hoort zoveel over wat er wel en niet mag, dat we best snappen dat je deze vraag hebt. 

Het korte antwoord is: omdat we samen met de betrokken instanties kijken naar wat er open mag en onder welke voorwaarden. Per week verandert dat.

Het lange antwoord bestaat uit een overzicht van de maatregelen die we genomen hebben, zodat bezoekers, huurders en wijzelf veilig op de Bazaar kunnen zijn. Op voorwaarde dat we ons allemaal aan die regels houden natuurlijk.

corona maatregels

Hoe bezoek je de Bazaar veilig?

  • Plan je bezoek buiten de piekmomenten
  • Vermijd het OV
  • Houd afstand, vermijd drukte en blijf in beweging
  • Volg aanwijzingen van onze service medewerkers op
  • Was vaak en lang je handen en neem zelf ook ontsmettingsmiddel mee

De belangrijkste maatregelen zijn:

  • We zijn op vrijdag open, zodat bezoekers over meer dagen verspreid worden. Op die dag is het gratis parkeren.
  •  We hebben de winkels en units die ruime doorgangen blokkeerden gesloten of verplaatst.
  • We hebben 9 kilometer tape en honderden wacht stippen met "1,5 meter - houd afstand" geplakt bij ingangen, winkels en op looppaden.
  • We hebben contactloos betalen ingesteld op het parkeerterrein en helpen huurders om ook contactloos betalen te kunnen aanbieden.
  • Bij alle ingangen (van hallen en parkeerterreinen) staat een poster met de regels en de aantallen mensen die naar binnen mogen. We zijn een digitaal systeem aan het ontwikkelen met een stoplicht functie om dit nog beter te regelen.
  • We roepen ongeveer eens in het uur om dat je afstand moet houden. Dit hoor je in alle hallen.
  • We werken samen met alle ruim 800 huurders om hun winkel aan de eisen te laten voldoen.
  • We zorgen ervoor dat rijen wachtende mensen uit de looproutes worden gehouden door rijen langs de gevels te laten staan.
  • We hebben de terrassen naar buiten verplaatst of afgemeten op maximaal 30 zitplaatsen. De binnenterassen zijn bovendien met hekjes afgezet, zodat er geen kruisverkeer ontstaat tussen terras verkeer en doorlopend verkeer.
  • We hebben de horeca gevraagd om met disposables te werken, zodat we niet hoeven af te ruimen en te spoelen.
  • Van leeggeruimde winkels hebben we een "parkeerplaats"  gemaakt, zodat bezoekers veilig kunnen wachten als er een opstopping ontstaat.
  • Er is eenrichtingsverkeer ingesteld bij smallere paden en ingangen.
  • We hebben winkels ontruimd om extra en extra brede doorgangen te kunnen maken.
  • Beperkte toegang: we tellen bij iedere in en uitgang hoeveel bezoekers binnen zijn. Als er teveel bezoekers binnen zijn, sluiten we de hal totdat die weer leeg genoeg is om nieuwe bezoekers toe te laten.
  • Alleen toiletgroepen met voldoende binnenruimte zijn open. Toiletgroepen die te klein zijn blijven dicht. Op iedere toilet hangt een poster met de regels en er is desinfectie of zeep aanwezig.
  • De schoonmaakploeg is meer dan verdubbeld en er wordt heel vaak tussentijds schoongemaakt op toiletgroepen en terrassen.
  • We zetten polsbandjes in bij hoge drukte.
  • We vertellen iedereen die het maar horen wil wanneer je het beste de Bazaar kunt bezoeken. Via social media, huis-aan-huis folders, buitenreclame, krantenartikelen, en dergelijke.
  • We hebben een webapp gemaakt (de winkeltinder) waarmee je de leukste route kunt vinden, afhankelijk van de foto's die je swipet. Door bezoekers hun eigen route aan te bieden, kunnen we bezoek beter spreiden.
  • We hebben voor restaurants een bezorgapp gemaakt, zodat ze met thuisbezorgen de verloren omzet door de begrenzing van bezoekersaantallen een beetje kunnen goedmaken.
  • We hebben een prijsvraag uitgeschreven waar iedere bezoeker haar idee kan inleveren voor een veilige, gezellige Bazaar. De eerste prijs is al uitgereikt voor het idee om polsbandjes in te stellen bij drukte.
  • We werken samen met handhaving: samen controleren we of alles goed gaat. Zo niet, dan deelt handhaving een boete uit en wij een marktverbod. Voor huurders èn bezoekers.
  • En we blijven leren: iedere dag dat de Bazaar open is kijken we hoe het gaat en stellen we bij waar nodig.  Iedere maandag evalueren we dat. Maatregels die niet werken worden opgeheven en nieuwe maatregels worden ontwikkeld. Zo gaan we binnenkort bezoekers door een webcam laten meekijken, zodat ze thuis kunnen zien hoe druk het is en dan hun plannen daarop kunnen aanpassen.