Elk weekend Mazzel & Vermaak: open van 09:30 tot 19:00 uur. Ook 1e & 2e Kerstdag open!

Het ontstaan van De Bazaar

Op vakantie bezocht Bart van Kampen altijd markten. In Colorado Springs ontdekte hij het fenomeen vlooienmarkten en toen ontstond zijn droom om dit ook naar Nederland te halen.

Hij wilde in de Randstad, een goed bereikbare overdekte plek, die iedere zaterdag open was. Zo kwam hij terecht bij de groente- en bloemenveiling in Beverwijk aan de A9. Deze werd in het weekend niet gebruikt, maar had als bestemming bijzondere handelsdoeleinden.

Op 13 september 1980 was het zover: De Zwarte Markt opende haar deuren. Een provocerende naam, maar die was bewust gekozen door Bart: de naam choqueerde maar gaf gigantisch veel aandacht in de pers. Op de 1e zaterdag stonden er 500 handelaren en kwamen er 14.000 bezoekers.

De slogan was: Entree een knaak, een joetje vermaak en nog meer mazzel.

Eerste generatie Turken naar de Zwarte Markt in 1982
Op het terrein van de oude Bruynzeelfabriek in Zaandam werd in het weekend voor de werknemers van de 1e generatie gastarbeiders een markt opgericht, om elkaars producten te kopen en elkaar te ontmoeten. Op last van de politie werd deze markt gesloten omdat er geen leiding was. De Turken klopten aan bij De Bazaar en zo is de Oosterse Markt ontstaan. Zo is ook de markt op zondag ontstaan: geen zondagsrust, want dat kent het islamitische geloof niet.

Nieuwe naam: De Bazaar
De provocerende naam Zwarte Markt was in 1994 niet meer nodig. De markt was inmiddels uitgegroeid tot meer dan een vlooienmarkt, met diverse marktdelen waar food, non food, nieuwe en 2e handsartikelen verkrijgbaar waren. Het was tijd voor een nieuwe naam die de lading zou dekken: De Bazaar.

Een toepasselijke naam want De Bazaar is van oudsher een plaats waar mensen samen om af te spreken, handel te drijven, vermaakt te worden, te eten en kennis te maken met elkaar. En tot op de dag van vandaag is De Bazaar DE plek waar mensen graag samenkomen en DE plek die alles biedt waar men naar op zoek is.

De Bazaar nu:
De Bazaar blijft altijd een plek van samenkomen. Al wordt het nu in een nieuw jasje gestoken. De Bazaar gaat mee met haar tijd, met een app waar je digitaal je weg kan vinden op De Bazaar. Maar ook met nieuwe hallen zoals Mihrab, waar de crème de la crème van Oosterse producten te verkrijgen is. Of Goudsouk, de grootste schatkist van Europa, waar hoogwaardig goud, edelstenen en luxe sieraden te koop zijn. De Bazaar blijft altijd DE Bazaar, maar blijft door ontwikkelen.

Top